Veelgestelde vragen

Hoe kan ik de bevestigingsberichten in- of uitschakelen?

Om communicatiekosten te besparen is het mogelijk om de ontvangst van bevestigingsberichten uit te schakelen.  Dit doe je door de code C1 te sturen naar het nummer 4411.  Het sturen van bevestigingsberichten wordt dan automatisch uitgeschakeld.

Wil je de bevestigingsberichten toch weer ontvangen, dan stuur je dezelfde code C1 naar 4411.

Hoe kan ik me inschrijven op de website www.4411.be?

Klik op Aanmelden op de startpagina om de registratie te starten.

Na het invullen van de persoonlijke gegevens ben je ingeschreven en klaar om mobiel te parkeren. De aanrekening van je parkeersessies gebeurt dan voortaan via een maandelijks globaal afschrift.

Hoe kan ik mijn 4411 afschriften betalen?

Gebruikers die zich inschrijven voor het Easy- of Pro-pakket en daarbij kiezen voor de betaalmethode ‘Via overschrijving‘ krijgen maandelijks een aparte afrekening toegestuurd voor hun verbruikte parkeergelden.

Deze afschriften kunnen op volgende manieren voldaan worden:

  1. via bank-overschrijving
    ons rekeningnummer:  BE43 068245000001
    gelieve als betalingsmededeling de gestructureerde mededeling van het afschrift te gebruiken
  1. online via je account op www.4411.be
    Onder de rubriek ‘Facturatie’ kan je een betaling uitvoeren met Visa, Mastercard, Bancontact, American Express, ING, Belfius en KBC.

Zijn hier kosten aan verbonden?

  1. via overschrijving: neen
  2. online via www.4411.be: neen

Hoe kan ik parkeren via het web of app?

Van zodra je een actieve Easy- of Pro-account hebt, kan je gebruik maken van web- en app-parking. Hierdoor kan je de communicatiekosten drukken, aangezien je geen sms-berichten meer moet sturen.

Hoe kan ik sms-parkeren?

Sms-parkeren is heel eenvoudig. Je stuurt een kort sms-bericht naar het verkorte nummer 4411 om de parkeersessie te starten en opnieuw een sms-bericht als je de sessie wenst te stoppen.

Kijk op “Hoe werkt het ?” voor meer informatie.

Hoe weet ik of het systeem werkt of niet?

Je ontvangt na elk verzonden sms-bericht een bevestiging per sms. Deze bevestiging ontvang je binnen de 15 seconden nadat je een parkeersessie startte of stopte.

Had je de ontvangst van bevestigingsberichten eerder reeds uitgeschakeld, dan kun je dit terug activeren door een sms met de code C1 te sturen naar 4411.

Je kunt eveneens een huidige status opvragen door de letter i te sturen naar 4411. Je ontvangt dan een sms met je status en eventueel de parkeersessie waarvoor je aangemeld staat.

Tot slot kan je steeds terecht bij de Helpdesk (078/05.4411) om de status van het systeem op te vragen.

Hoe weet ik wat ik betaald heb voor mijn parkeersessie?

Indien je de optie Bevestigingsberichten niet hebt uitgeschakeld, krijg je telkens na het stoppen van een parkeersessie een sms ter bevestiging.  Deze sms geeft weer de waarde weer van je parkeersessie.

Een volledig overzicht van je betalingen krijg je via je Proximus/Orange gsm-factuur of via je maandelijks 4411 afschrift.

Hoeveel kost sms-parkeren?

De totale kostprijs bestaat uit enerzijds de waarde van de parkeersessie en anderzijds de kostprijs van de transactie (sms-berichten en/of transactiekost).

1) Prijs van de parkeersessies:

De stad of de gemeente bepaalt de parkeerzones, de parkeertarieven en de betalende uren. De prijs van een parkeersessie varieert dus van stad tot stad, afhankelijk van locatie en tijdstip. De geldende parkeertarieven staan steeds aangegeven op de parkeerautomaten en gelden ook voor sms-parkeren.

2) Transactiekost:

* SMS 4411: €0,15 per sms van/naar 4411 (verschijnt op de factuur van je mobiele operator of wordt verrekend via de belwaarde).

Foutmeldingen zijn steeds gratis (deze worden niet verstuurd vanuit het 4411-nummer maar vanuit 8920):

* APPLICATIE 4411: €0,25 transactiekost per parkeersessie (verschijnt op de factuur van je mobiele operator of op het maandelijks afschrift van 4411)

* WEB www.4411.be: geen transactiekosten

Het gebruik van de diensten van 4411 (persoonlijke voorkeuren, consultatie van parkeertransacties, enz.) is volledig gratis.

Een internetverbinding (wifi/adsl/gprs/3g/…) is nodig voor de transacties via onze APP 4411 en onze webpagina (www.4411.be). De kostprijs van deze internetverbinding hangt af van je forfait/abonnement/krediet bij je internetaanbieder.

Hoeveel kost een De Lijn m-ticket?

Een mobiel De Lijn ticket kost €1,80.

Ik wil mijn laatste parkeersessies raadplegen, maar ik wil me niet inschrijven.

Een overzicht van je parkeersessies is steeds beschikbaar via deze website.  Om veiligheidsredenen is dit overzicht enkel beschikbaar via een persoonlijke webpagina, waarvoor een login vereist is.

Bent je niet ingeschreven, dan kan je toch eenvoudig een persoonlijke login aanvragen door een sms met PASS naar 4411 te sturen. Kort daarna krijg je via sms een wachtwoord. Met de ontvangen login kan je dan je parkeersessies online bekijken/downloaden via de rubriek “Overzicht parkeersessies”.

Is er een limiet op mijn bestedingen aan parkeersessies?

Wens je als Proximus/Orange-abonnee je parkeergelden via de gsm-factuur te laten verrekenen, hou er dan rekening mee dat op je gsm-abonnement een specifieke limiet aan ‘mobiele betalingen’ ingesteld staat. Onder deze ‘mobiele betalingen’ valt ook sms-parkeren.
Informeer bij je mobiele operator om te weten hoeveel je maandelijks via de gsm-factuur kunt betalen.

Wens je méér te kunnen spenderen dan deze opgelegde limiet, dan kun je je inschrijven voor het Easy- of Pro-pakket en kiezen voor ‘Overschrijving’ of ‘kredietkaart’. Hierdoor ontvang je dan maandelijks een apart globaal afschrift van 4411.

Is een bus- of tram ticket beveiligd tegen fraude?

Het mobiel De Lijn ticket is tegen fraude beveiligd. Het is onmogelijk om een screenshot te gebruiken als vervoerbewijs.

Kan ik meer dan 1 gsm-nummer gebruiken?

Easy-klanten met betaalmethode ‘overschrijving’ of ‘kredietkaart’:

Easy-klanten die voor een van deze 2 betaalmethodes kiezen, kunnen tot 4 gsm-nummers registreren op hun account.

Pro-klanten:

Pro-klanten kunnen tot 5.000 gsm-nummers registreren op 1 account.

Kan ik sms-parkeren met de wagen van iemand anders?

Dat is perfect mogelijk. Het enige wat je moet doen is het automaatnummer samen met de nummerplaat van de betreffende wagen in een sms-bericht naar 4411 sturen.

Opgelet:

– Premium- en Pro-klanten kunnen meerdere sessies tegelijk uitvoeren.

– Easy-klanten kunnen niet meer dan één sessie tegelijk uitvoeren: bij de start van een tweede sessie wordt de eerste sessie automatisch gestopt.

Kan ik sms-parkeren met een prepaid kaart?

Ja, dit is perfect mogelijk.

Je dient jezelf in dit geval wel te registreren op deze website voor het Easy- of Pro-pakket met betaalmethode ‘overschrijving’ of ‘kredietkaart’ .
Het betalen van het parkeergeld is dus niet mogelijk via je belkrediet.

De prijs van de sms’en wordt van je belkrediet afgetrokken (€ 0,15 per sms van/naar 4411).

Mijn parkeersessie staat nog open, is het mogelijk om ook een bus m-ticket te nemen?

Parkeren betalen, opladen van een elektrische wagen en bus of tram vervoertickets betalen kan allemaal samen in 1 app: 4411.

Moet ik elke keer mijn nummerplaat in mijn sms-bericht typen?

Neen, dat hoeft niet. Het parkeersysteem onthoudt automatisch welke nummerplaat je het laatst parkeerde.  Indien je voor diezelfde wagen een nieuwe parkeersessie wil starten, hoef je enkel de automaatcode in je sms op te geven (we hernemen dan automatisch je laatst opgegeven nummerplaat).

Moet ik me inschrijven op de website www.4411.be?

Proximus en Orange-abonnees hoeven zich niet in te schrijven om de 4411-service te kunnen gebruiken, aangezien Proximus, Scarlet en Orange de afrekening van parkeergelden via de gsm-factuur ondersteunen (*).
Wens je als Proximus/Scarlet/Orange-klant toch liever een apart maandelijks afschrift, dan kan je je steeds gratis inschrijven voor Easy- of Pro-pakket en als betaalmethode “Betalen via overschrijving” kiezen

Doordat de andere mobiele operatoren (Base, Telenet,…) de betaling van parkeersessies via de gsm-factuur nog niet ondersteunen, moeten deze gebruikers inschrijven via onze website. We hebben dan immers extra gegevens nodig om de verbruikte parkeergelden te kunnen aanrekenen. Deze inschrijving is volledig gratis.

Opgelet: gebruikers van een herlaadkaart dienen zich, ongeacht wie hun mobiele operator is, in te schrijven en te kiezen voor betaalmethode ‘Overschrijving’ of ‘kredietkaart’.

(*) Je gsm-abonnement dient het verrekenen van parkeertransacties te ondersteunen. Informeer bij je mobiele operator.

Moet ik zelf een papiertje achter de voorruit plaatsen om aan te geven dat ik betaal via sms?

Neen, absoluut niet.  De lokale controleurs beschikken over de mogelijkheid om aan de hand van je nummerplaat te verifiëren of je een geldige sms-parkeersessie startte.

Om een geldige parkeersessie te starten stuur je een sms naar 4411 met het nummer van de dichtstbijzijnde parkeerautomaat, een spatie en de nummerplaat van je wagen (zonder spaties).

Zorg er steeds voor dat je de juiste parkeerzone gebruikt.  Indien je in een andere zone parkeert dan aangemeld , zal er bij controle mogelijk een parkeerretributie uitgeschreven worden.

Wat doe ik als het systeem niet werkt?

Het parkeersysteem van 4411 is uiteraard ontwikkeld om maximaal beschikbaar te zijn, maar een onderbreking van het mobiele netwerk is mogelijk.  In dat geval kunnen Premium– en Pro-klanten hun parkeersessie ook starten en stoppen via hun pagina op www.4411.be.

Wat is het belangrijkste verschil tussen de dienstenpakketten Easy en Pro?

EASY

voor alle particulieren

keuze betaalmethodes:
– overschrijving / kredietkaart
– voor Proximus- en Orange-abonnees: gsm-factuur

geen abonnements- of andere vaste kost

sessies via SMS – APP – WEB

PRO

voor organisaties met een BTW-nummer
tot max. 5000 gsm-nummers op 1 account

betaalmethodes: overschrijving / kredietkaart

geen abonnements- of andere vaste kost

sessies via SMS – APP – WEB

Waar kan ik sms-parkeren?

Klik op Waar kan ik parkeren? op deze website.  Je krijgt meteen een overzichtskaart met alle aangesloten steden en gemeenten.

Wat moet ik doen als ik een sms-parkeersessie heb gestart, maar ik toch een parkeerboete heb gekregen?

Neem in dergelijke gevallen onmiddellijk contact op met de betreffende controledienst (hun gegevens staan op de retributie/belasting vermeld).
Deze diensten hebben toegang tot de gegevens van sms-parkeren voor hun stad en kunnen nagaan of er eventueel een fout is gebeurd.

Indien je meer info over jouw parkeersessie wenst, kan u contact opnemen met onze helpdesk op het nummer 078/05.4411 of via email naar help@4411.be.

Wat moet ik doen als ik geen bevestigingsberichten ontvang?

Dan heb je er misschien in het verleden voor gekozen om geen bevestigingen meer te ontvangen.  Om deze optie terug aan te zetten stuur je gewoon de code C1 naar het nummer 4411.

Had je de bevestigingsoptie niet uitgeschakeld, dan kan je steeds de status van je parkeersessie bekijken door de code i te sturen naar 4411. Je ontvangt dan automatisch een bericht met je huidige status. Daarnaast kan je natuurlijk ook contact opnemen met onze Helpdesk (078/05.4411) voor meer informatie.

Wat moet ik doen als ik mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten ben?

  • Via WEBsite: ga naar https://mijn.4411.be/ en klik op “Wachtwoord vergeten”
    Na ingave van je gsm-nummer krijg je onmiddellijk via sms (gratis) een nieuwe toegangscode.
  • Via APP: klik op het loginscherm van de 4411-app op “Wachtwoord vergeten”
    Na ingave van je gsm-nummer krijg je onmiddellijk via sms (gratis) een nieuwe toegangscode.
  • via SMS (enkel Belgische gsm-nummers): stuur met je gsm een sms (0,15 €) met PASS naar 4411
    Je ontvangt per kerende onmiddellijk een sms (0,15 €) met een nieuwe toegangscode.

Wie kan gebruikmaken van 4411?

  • Onze SMS-service is beschikbaar voor iedereen met een Belgisch gsm-nummer; zowel voor gsm-abonnementen als herlaadkaarten

    De enige technische voorwaarde is dat je met je gsm gebruik moet kunnen maken van Premium sms-diensten (dit zijn verkorte nummers zoals 4411). Informeer hiervoor bij je mobiele operator in geval van twijfel.

  • APP en WEB-parkeren zijn beschikbaar voor iedereen met smartphone, tablet of pc, zowel voor Belgische als buitenlandse gsm-nummers.
    De enige technische voorwaarde is over een actieve internet-connectie beschikken.

Zijn meerdere parkeersessies tegelijk mogelijk?

Meerdere gelijktijdige parkeersessies zijn inderdaad mogelijk (via sms/web/app):

Via SMS stuur je per nummerplaat stuur je een apart startcommando: “automaatcode nummerplaat

Om alle sessies tegelijk te stoppen, kan je eenvoudig het einde-commando “Q” sturen.
Om slechts de sessie van 1 nummerplaat te stoppen stuur je het einde-commando “Q nummerplaat“.

Via WEB of APP kan je voor elke nummerplaat apart een sessie starten/stoppen.